KORZYSTAJĄC ZE ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH LUB ZWRACAJĄC SIĘO ICH UDZIELENIE MASZ PRAWO DO:

ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH

  • które odpowiadają wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej oraz udzielane są z należytą starannością
  • które udzielane są według przejrzystej, obiektywnej i opartej na kryteriach medycznych, procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń
  • które są udzielane natychmiast ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia
  • w ramach prawa do świadczeń zdrowotnych masz prawo żądać, aby udzielający Ci świadczeń zdrowotnych lekarz zasięgnął opinii innego lekarza lub zwołał konsylium lekarskie

TAJEMNICY INFORMACJI

  • osoby wykonujące zawód medyczny mają obowiązekzachować w tajemnicy wszelkie związane z Tobą informacje, w tym o Twoim stanie zdrowia, które uzyskaływ związku z wykonywaniem swojego zawodu

WYRAŻENIA ZGODY NA UDZIELENIE OKREŚLONYCH ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH

  • którą wyrazisz lub jej odmówisz po uzyskaniu wcześniejwszelkich niezbędnych informacji o Twoim stanie zdrowia oraz zaproponowanej formie leczenia
  • którą w przypadku zabiegu operacyjnego albo zastosowania metody leczenia lub diagnostyki stwarzającychpodwyższone ryzyko – musisz wyrazić na piśmie

UZYSKANIA INFORMACJI

  • o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanychoraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych,dających się przewidzieć następstwach ich zastosowaniaalbo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu
  • która może zostać przekazana także osobom przez Ciebieupoważnionym np. osobie bliskiej

ZGŁASZANIA DZIAŁAŃ NIEPOŻĄDANYCH PRODUKTÓW LECZNICZYCH

  • Ty lub Twój przedstawiciel ustawowy, lub opiekun faktyczny, masz prawo zgłaszania osobom wykonującym zawódmedyczny, Prezesowi Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczychlub podmiotowi odpowiedzialnemu za wprowadzenieproduktu leczniczego do obrotu, każdego niekorzystnego i niezamierzonego działania produktu leczniczego

POSZANOWANIA INTYMNOŚCI I GODNOŚCI W CZASIE UDZIELANIA CI ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH, W TYM:

  • obecności osoby bliskiej przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych
  • wyrażenia zgody na obecność przy udzielaniu Ci świadczeń zdrowotnych innych osób niż udzielające tychświadczeń
  • leczenia bólu w zależności od stopnia jego nasilenia

POSZANOWANIA ŻYCIA PRYWATNEGOI RODZINNEGO, W TYM:

  • dodatkowej opieki pielęgnacyjnej – czyli opieki, któranie polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych
  • bezpłatnego pobytu wraz z pacjentem małoletnim lubposiadającym orzeczenie o znacznym stopniu niepeł-nosprawności – dotyczy to przedstawiciela ustawowego albo opiekuna faktycznego takiego pacjenta
  • kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami

DOSTĘPU DO DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ

  • dotyczącej Twojego stanu zdrowia oraz udzielonych Ciświadczeń zdrowotnych, w tym udostępniania tej dokumentacji również osobie przez Ciebie upoważnionej – do wglądu, w formie kopii, wydruku lub odpisu,za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, na informatycznym nośniku danych (pierwsze udostępnienie dokumentacji medycznej jest wydawanenieodpłatnie)

ZGŁOSZENIA SPRZECIWU WOBEC OPINIIALBO ORZECZENIA LEKARZA

  • jeżeli nie zgadzasz się z treścią orzeczenia lub opinii lekarza, a przepisy prawa nie przewidują innej możliwościodwołania, możesz wnieść sprzeciw do Komisji Lekarskiejdziałającej przy Rzeczniku Praw Pacjenta
  • sprzeciw należy wnieść w terminie 30 dni od dnia wydania opinii albo orzeczenia przez lekarza orzekającegoo Twoim stanie zdrowia

OPIEKI DUSZPASTERSKIEJ

  • w czasie pobytu w szpitalu, w sytuacji pogorszenia sięTwojego stanu zdrowia lub zagrożenia życia podmiotylecznicze mają obowiązek umożliwić Ci kontakt z duchownym Twojego wyznania

PRZECHOWYWANIA RZECZY WARTOŚCIOWYCH

szpital ma obowiązek zapewnić Ci bezpłatne przechowywanie rzeczy wartościowych w depozycie.